А втомобилната индустрия е труден бизнес. Всичко е сложно – от разработката на колите, до производството им, че дори и продажбата. И всичко е свързано с много средства и усилия.
Индустрията си припомни тези трудности с електрическия преход. Той не върви поред очакванията и е свързан с много трудности. Затова не е изненада, че повечето производители на електрически коли продават с минимални печалби или дори на загуба. И никой не ги вини, защото е факт, че е много трудно.
Но пък за някои изглежда не е. Xiaomi навлезе в този сегмент преди 19 месеца. Компанията привлече голям интерес с първия си автомобил и без особени проблеми преодоля всякакви коментари от типа „стойте си при смартфоните“ и подобни.
Напротив, SU7 се оказа хит. По-рано тази година той получи и своя SUV събрат YU7. Интересът към двете коли е голя, а продажбите – солидни.
Толкова солидни, че EV бизнесът на Xiaomi вече е на печалба. За последното тримесечие той записва печалба от 98 млн. долара, съобщава InsideEVs.
За сравнение, на Tesla ѝ бяха нужни около 5 години. Li Auto се нуждаеше от две години. Xpeng и Nio все още са на загуба – 8 години след старта си.
Как Xiaomi постигна такъв успех толкова бързо и то като нов играч? Отговорът е комбинация от фактори.
Първо, името. Xiaomi е известна като „китайския Apple”, защото е много популярна в родната си страна. Така че каквото и да направи, винаги ще бъде посрещнато с ентусиазъм и интерес.
Но само името не е достатъчно. Xiaomi е голяма компания с множество бизнеси. Съответно има контакти, познания, вериги за доставки и по-лесно може да изгради нужното за автомобилен проект отколкото изцяло нова фирма.
Тези бизнеси умело са интегрирани в екосистема. С доверието към бранда и многото фенове е логично, че те ще искат да добавят и автомобила, за да завършат потребителското изживяване.
И още. Xiaomi има опит в производството на сложна електроника. В комбинация с достъпа до по-евтина работна ръка, материали на по-добри цени и лесното привличане на опитни експерти, създаването на добри автомобили, които бързо да са на печалба, се оказва не чак толкова трудно предизвикателство.
Xiaomi се възползва и от търговския си опит. Тя представи SU7 като пореден продукт. Постепенно привличаше и изграждаше вниманието към колата с етапно представяне. Това нагнети интереса достатъчно, така че след това клиенти имаше в изобилие.
И всичко това само в Китай. А тепърва предстои и глобалната експанзия на бранда. Очакванията са, че колите на марката ще навлязат по-смело в Европа през 2027 г.